Nem csörög a mobilom, de tele a naptáram - interjú Marsi László mesterfodrászzal

„Ma már nem csörög a telefonom, ennek ellenére tele a naptáram”– interjú Marsi László fodrász mesterrel

Szabó Viktória -
June 21, 2020

Marsi László fodrászmester azon kevesek egyike, akinek még megadatott, hogy a legkiválóbb mesterektől lesse el a fodrász szakma minden csínját-bínját. És annak ellenére, hogy senki nem mondaná meg róla, hogy 1974-ben végzett, női fodrászként – olyan energikus és fiatalos a kisugárzása – abszolút követi és használja is a legújabb digitális, illetve technológiai megoldásokat.

Küldetése, hogy sikeres fodrászokat faragjon kollégáiból azáltal, hogy vállalkozási és üzleti ismereteket oktat nekik. A ’80-as évek fodrászatának illatról, a fodrászok oktatásáról és a digitalizációról beszélgettünk, valamint arról, hogyan nyerünk több pénzt és időt az online időpontfoglaló rendszer segítségével.

„Megcsapott a fodrászüzlet „illata”

– Mióta is dolgozol a szakmában?

– Igazából az én történetem úgy indult, hogy beleszülettem egy fodrász családba. Ennek ellenére a szüleim nem erőltették, hogy én is ezt a szakmát válasszam. De miután a gyermekkoromat egy fodrászüzletben töltöttem – az óvodából és az iskolából is oda mentem „haza” –, így egyértelmű volt. De úgy is mondhatnám, megcsapott a fodrászüzlet „illata”.

– Az illata?

– Igen. Akkoriban még intenzívebb illata volt a fodrászatoknak, a hajlakkok, a samponok és sok dauerolás miatt (is). Többek között ezek adták azt a semmihez sem fogható „fodrászüzlet illatot”.

– És mikor érezted úgy először, hogy ezt az illatot szeretnéd majd felnőttként is naponta érezni?

Hat-hét éves lehettem, amikor elkezdett komolyabban érdekelni a szakma. Ezt a szüleim is észrevették és megengedték, hogy hajcsavarókat szedegessek, illetve később hajat is mossak. Ezek után, amikor pályaválasztásra került sor, úgy döntöttem, fodrász leszek.
Bár abban az időben az autószerelő is jó szakma volt. Az igazat megvallva, egy pillanatra el is gondolkodtam, de mivel nem akartam olajos lenni, ezért maradtam a fodrászatnál.

– Úgy tudom, akkoriban még volt külön férfi és női fodrász…

Bizony, abban az időben a férfi és a női fodrász két külön szakma volt. Én női fodrásznak tanultam, ami akkoriban ritkának számított. Ugyanis általában a lányok tanultak női fodrásznak, míg a fiúk férfi fodrásznak. Így történt, hogy az osztályomban 30 lány mellett hárman voltunk fiúk. Ezzel mondjuk nem volt gondom tizenévesen.

– Mikor végeztél?

1974-ben végeztem női fodrászként, a mestervizsgámat pedig férfi fodrászatból is letettem. Tanuló éveimet az akkori Szabadság Szállóban (ma Grand Hotel Hungária) töltöttem. Ez egy kiemelt fodrászatnak számított; 9-10 kiváló fodrász dolgozott ott. A mostani ikonok közül Szabó Imre és Papasz Vasziliosz is. Az évek során minden fodrásztól megtanultam, amit csak lehetett és a saját képességeimet is hozzátéve végül kialakult a saját stílusom.

A divatot akkoriban is a Nyugat diktálta

– Hogy nézett ki anno a fodrász oktatás?

Az első évet tanműhelyben töltöttük, ahol az alapokat sajátítottuk el. A másodikban már segítőként dolgozhattunk fodrászatokban, a harmadik esztendőre pedig önállóan dolgozó fodrászokká „fejlődtünk”.
Emlékszem, tanulóéveim alatt változott egy nagyot a szakma: bejött a Sassoon-hajvágás, ami megváltoztatott mindent. Előtte becsavart frizurák voltak, búrákban ültek a nők, tupíroztunk, hajat fésültünk. Aztán hirtelen megcsapott minket a Nyugat szele és mindenki Sassoon-hajvágást szeretett volna.

– Figyeltétek a külföldi trendeket?

Persze, mindannyian figyeltük a külföldi trendeket, de nehezebben értük el őket. Nem volt internet és oktató videók, és nem is tudtunk csak úgy elutazni képzésre, bárhová. Ugyan a legjobb magyar fodrászok kijártak szocialista országokba versenyekre és elhoztak minden újdonságot, amit lehetett, azért a divatot mégis a Nyugat diktálta. Akinek pedig megadatott, hogy oda mehetett és ott tudott valamit magába szívni, az miután hazajött, minden irányzatot, anyagot, eszközt és infót – jó magyar módra – „lemásolt”.

– Ez mit jelent?

Az első Sassoon-ollómnak is ilyesmi a sztorija. Mivel Magyarországon nem lehetett kapni, egy elszánt és tehetséges köszörűs mester egy Fiskars olló „megbuherálásával” készített nekem egyet. (Hiszen akkorra már láttunk ilyet, volt előtte minta.) De akkoriban egy egész iparág specializálódott például a hajlakkos flakonok újratöltésére is. (Mi még pumpával meg tüdővel működő hajlakk fújó szerkezeteket használtunk.)

„Nekem fontos, hogy a magyar fodrászok jók legyenek”

– Mi a véleményed a mai fodrász oktatásról?

Azt tapasztaltam, hogy a fodrász oktatás kicsit „elszakadt” az élettől és kevesebb az a tudás, amivel egy szakember sikeres lesz vagy vendégkört tud kiépíteni. Ráadásul rengeteg embert képeznek a szépségiparnak, ennek a nagy mennyiségű szakembernek pedig nincs elég munkája. Én már jó ideje látom és figyelem ezt, és azt tűztem ki célomnak, hogy nem szakmát, hanem üzleti ismereteket tanítok. A szakmát a saját kis üzletemre korlátoztam.
Nekem fontos, hogy a magyar fodrászok jók legyenek, ezért kezdtem el őket oktatni.

– Miket tanítasz meg nekik pontosan?

Megtanítom őket arra, hogy ne csak a művészetre, az alkotásra figyeljenek oda, hanem a profitra is. Hiszen abból élnek. Saját hibámból tanultam ezt meg, hiszen volt idő, amikor sokat dolgoztam, örültek a vendégek a végeredménynek, én azonban a hónap végén nem tudtam kifizetni a költségeim. Ekkor jöttem rá, hogy valószínű nem dolgozom megfelelő áron. Korrigáltam is gyorsan az árlistám.
Éppen ezért a fodrász kollégáknak azt is megtanítom, hogyan lőjék be az áraikat. Ha már későn jönnek rá, akkor nehéz javítani. Sokáig tart. Ezzel pedig az ember időt veszít. Pénzen pedig az ember időt tud venni magának.

– Akkor tulajdonképpen úgy véled, hogy az érvényesüléshez nem elég, ha valaki kiváló fodrász?

Határozottan. Egy jó fodrász ma már nem biztos, hogy jó vállalkozó is egyben. Pedig egy vállalkozás üzemeltetésének tudása adja meg a pénzt. A szakmai továbbképzéseit és az életét is ebből finanszírozza, ezért lenne fontos, hogy meg tudja-e valósítani azt, amit megálmodott. A szakma kicsit eltolódott a művészet felé és a tehetséggel nem feltétlen párosul vállalkozói tudás, ismeret.

„Ma már nem csörög a telefonom, ennek ellenére tele a naptáram”

- A vállalkozói ismeretek mellé ma már elengedhetetlen a digitalizáció, a digitális tudás is. Hiszen, nem elég, ha jó frizurát készít egy fodrász és jól kezeli a vállalkozását, ért a pénzügyekhez, de manapság már „digitálisan” is naprakésznek kell lennie.

Így van. Aminőségi szolgáltatásokhoz az is hozzátartozik, hogy nem játszunk a vendégek idejével. Ennek a következménye az, hogy jól tudjuk koordinálni a saját időnket. Ehhez azonban elengedhetetlen az online bejelentkező rendszer.

– Hogyan könnyíti meg a Te életed az online időpontfoglalód?

Például úgy, hogy ma már nem csörög a telefonom. Ennek ellenére tele a naptáram. Ez azért van, mert a vendégek megszokták, hogy online kell hozzám bejelentkezni. Rájöttek arra, hogy az ő idejüket kímélem. Körülbelül a 90%-uk már így foglal hozzám időpontot.

– Hogy fogadták? Nem ijedtek meg tőle?

Nem mondom, hogy amikor elkezdtem használni, a vendégek örömmel fogadták. De mivel egyszerű és érthető, így előbb-utóbb megszokták. Egyszer egyébként kitöltettem egy mini kérdőívet a vendégeimmel azzal kapcsolatban, mi a fontos nekik. Számít-e, hogy velem egyeztessenek időpontot, személyesen velem beszéljenek. Hiszen általában a kollégák azt gondolják, velük akarnak beszélni a vendégnek. Közben – kiderült – nekik csak az a fontos, hogy az adott szakember készítse el a hajukat. Hogy kivel egyeztetnek időpontot, az teljesen mindegy nekik.

– Szóval mindegy, kitől kapnak időpontot, csak Te készítsd el a frizurájukat.

Ahogy mondod. Az online időpontfoglalóval kiküszöbölheted az időrabló alkudozásokat, arról nem is beszélve, hogy a szalonod gyakorlatilag non-stoppá válik. Mindenki tudja, hogy amikor mi dolgozunk, akkor a vendég nem biztos, hogy ráér, ha meg mi érünk rá, akkor lehet, hogy már neki nem jó. Az online időpontfoglalóval a szalonunk éjjel-nappal elérhető. A vendég pedig akkor jelentkezhet be, amikor neki kényelmes.
Nézzük csak meg, hogy mi magunk mennyi mindenre használjuk mobiltelefonunkat, számítógépünket, mi mindent intézünk velük. Ha repülőjegyet online vásárolunk, miért gondoljuk, hogy a vendég nem tud majd a közösségi oldalunkon keresztül bejelentkezni hozzánk?

Nem szabad féli a változástól: a digitalizációé a jövő

– Ráadásul most, a koronavírus alatt megtapasztaltuk, hogy ha kell, az egész ország át tud állni online működésre.

Én már régóta használok online időpontfoglaló rendszert. Azt gondolom, nem szabad félni a változástól. Mert attól még, hogy ellenkezünk, a fejlődés elhalad mellettünk. A digitalizációé a jövő és ha egy vállalkozás nem tart lépést az újdonságokkal, akkor visszafejlődik. Ha ezt nem figyeljük tudatosan, akkor előbb-utóbb azt vesszük észre, hogy nem lesz munkánk.

– És ha már szóba került a koronavírus. Te dolgoztál vagy inkább otthon maradtál?

A karantén alatt 2 hónapot töltöttem otthon. Ha nem lett volna online időpontfoglaló rendszerem, amiben benne volt a vendégeim e-mail címe és telefonszáma és nem lett volna e-mail értesítés, akkor a mai napig a szalonomban ülnék és még mindig a vendégeimet hívogatnám és egyenként időpontokat egyeztetnék.
Ezzel ellentétben, megfogalmaztam az e-mailt, elküldtem egy gombnyomással 150-170 vendégemnek és ők elkezdtek bejelentkezni. Két és fél hete dolgozom, úgy 70%-os kihasználtsággal.

– Akkor gyakorlatilag erre is fel tudtad használ az online időpontfoglaló rendszert? Azaz, ezt is tudja a program.

Fel tudom, igen. A rendszernek köszönhetően van egy adatbázisom (a rendszer automatikusan vezeti helyettem), amit bármilyen, vendégeimet érintő információ csoportos közzétételére fel tudok majd használni. Akár akciót hirdetek vagy újdonságot vezetek be. A vendég adatbázisból szépen szelektálva különböző szolgáltatásokra tudsz ajánlatokat küldeni, amitől több forgalmad lesz. És ami a legfőbb, hogy több lesz a pénzed. Amiből megvalósíthatod az álmaidat!

Részletes konzultációt a YCLIENTS platform lehetőségeiről elektronikus úton kaphatsz a support@yclients.com e-mail címen vagy az alábbi telefonszámon: 06 1 700-8108

Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb tartalmainkról? Akkor kövesd viberen a YCLIENTS Community-t, ahol hasznos tippekkel, tanácsokkal találkozhatsz, heti rendszerességgel.

Ha tetszett a cikk és úgy gondolod, hogy ezt valamelyik barátodnak vagy kollégádnak is látnia kellene, akkor megköszönjük, ha megosztod vele. 🙏🏻

Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel

Szólj hozzá!

avatar
  Feliratkozás  
Visszajelzés