Szépségszalon nyitás step by step – praktikus tanácsok és ötletek – YJOURNAL

Szépségszalon nyitás step by step – praktikus tanácsok és ötletek

Drobcsák Miron -
April 7, 2020

Ha a döntésünk egy studió vagy szépségszalon nyitás felé esik, akkor bizonyára számos kérdés merül fel bennünk az elején. Hogyan is kezdjük? Mennyi pénz szükséges az elinduláshoz? Milyen termékekkel vagy branddel dolgozzunk? Honnan szerezzünk alkalmazottakat?

Juliana Bondarenko (@bondarenko.yuliana), a CHERNIKA Nails szépségstúdió hálózat alapítója, a Beauty Business fejlesztési központ vezető oktatója

A szépségipari szegmensben működő vállalkozás igazából ugyanolyan, mint bármelyik másik vállalkozás. Az emberek azt gondolják, hogy mivel többnyire az ilyen üzleteket nők irányítják, ez valami egyszerű, könnyű és kényelmes meló. Valójában ez messze nem így van.

Számos neves szépségipari brandet férfiak irányítanak. Ugyanazok az üzleti folyamatok, a szokások. Egyúttal a problémák is hasonlók. Így nem érdemes abban a hitben élni, hogy a szépségiparban minden sokkal egyszerűbb, mint más ágazatokban.

Nézzük csak szépen sorjában ezeket a kérdéseket.

 Juliana Bondarenko a CHERNIKA nails manikűr stúdiójában

Mennyibe kerül a szépségszalon nyitás?

Bizonyára mindenkit érdekel, mennyibe is kerül egy szalon megnyitása? A válaszom az, hogy ez „egy feneketlen kút”.

Meglehet, csak 2-3 millió forintot dobunk ki az egészre, de könnyedén felugorhatnak a költségek akár 10-12 millióra is. Persze, minden függ az adott várostól is, a szalon helyiségének nagyságától, a piaci szegmenstől.

Hiszen vidéken például sokkalta olcsóbb a szépségszalon nyitás. Mi csak egy belvárosi stúdióba annyit fektettünk be, mint a 4 vidéki szalonba együttvéve.

Arra is fel kell készülnünk, hogy tevékenysége első néhány hónapjában a stúdió veszteséges lesz, és azt valamiből majd fedezni kell.

Most pedig beszéljünk a szépségipari vállalkozások típusairól.

A szalonok osztályozása

A szalonok egyszerűen osztályozhatók az alábbi paraméterek szerint: árfekvés, elhelyezkedés, szolgáltatási forma

Árfekvés szerint egy szalon az alábbi három típusra osztható:

  • alap kategória (low budget)
  • business kategória
  • prémium vagy luxus kategória
Alap kategória:

Költséghatékony verzió. A szalonban a hagyományos szolgáltatásokat lehet csupán igénybe venni. Például hajfestés és vágás. Ezen kívül, az ilyen típusú szalonokban kiegészítő szolgáltatásokat is nyújthatnak, úgymint manikűr vagy pedikűr, esetleg szolárium. Az alapszintű szalonok árazása is bárki számára elérhető: az összes kategória közül itt a legolcsóbbak a szolgáltatások.

Business kategória:

Ezekben a szalonokban és stúdiókban a legszélesebb a szolgáltatások repertoárja. A szakemberek professzionálisabb és drágább eszközökkel, gépekkel dolgoznak.

Az ilyen szalonok általában különböző kiegészítő szolgáltatásokat is nyújtanak, mint például extrém méretű körmök építése vagy különösebb kézügyességet igénylő díszítés, úgymint 3D porcelán virág. Továbbá előfordulhatnak drágább kozmetikai szolgáltatások, például 24k arany kezelés, sminktetoválás, végleges szőrtelenítés. 

Prémium vagy luxus kategória:

Exkluzív szintű haj-, test- és arckezelések, SPA rituálék, aromaterápiás kezelések, minden típusú masszázs (narancsbőr elleni, lávaköves, kismama stb.). Az ilyen szalonok árképzése is igazodik a szolgáltatások színvonalához. Ehhez igazodik a felhasznált alapanyagok minősége és így az ára is.

A prémium szalon egyik fő jellegzetessége a szolgáltatások magas színvonala. De természetesen az alap kategóriás és a business szalonok szolgáltatásainak minősége is ugyanolyan fontos tényező.

Prémium szalon esetén az egyik kulcsfontosságú paraméter a szolgáltatás színvonala. Az alap és a business kategória számára a szolgáltatás minősége természetesen ugyanolyan fontos

Elhelyezkedés szempontjából a szalonok az alábbi kategóriákra oszlanak:

  • paneltömbös, kertes ház részét képező szalonok
  • városközpontban elhelyezkedő szalon
  • elsővonalbeli, utcafronti szalonok
  • edzőterem mellett működő vagy szállodai szalonok
  • üzletközpontban vagy bevásárlóközpontban lévő szalonok

Nagyon sokat lehetne beszélni arról, hogy pontosan hol is érdemes a szépségszalon nyitás. Előfordulhat, hogy azt gondoljuk, hogy a „legtutibb” mindenképpen valami forgalmas helyen, netán egy belvárosi sétálóutcában utcafronti bejárattal? De ez csak egy illúzió!

A mostani digitális világban, az tud több bevételre szert tenni, aki képes hatékonyan dolgozni a közösségi hálón, remek tartalmakat tud gyártani és jó viszonyt ápol a modern online marketing eszközeivel. A mi stúdiónkban kizárólag közösségi hálón keresztül vonzzuk be az ügyfeleket, utcáról havonta alig néhány ügyfél tér csupán be.

Megfigyelhető, hogy azon szalonok, akik az utcáról betérő vendégekre alapoznak, veszteségesen működnek, és nagyon gyorsan be is zárnak.

Ezért a megfelelő lokáció kiválasztásánál javasolt az alábbi szempontok figyelembevétele is: 

  • metrómegálló közelsége
  • sűrűn lakott-e a városrész 
  • milyen az ott lakók életszínvonala
  • a bevásárlóközpont, ahol a szépségszalon nyitás tervben van, milyen a látogatottsága, mennyien járnak oda

A célközönség figyelembevételével szükséges logikailag megközelíteni a helyválasztást. Ha alap kategóriás fodrászatot nyitnánk, akkor semmi értelme azt egy elit városrészben tenni. És fordítva is igaz: egy külső, kertvárosi kerületben teljesen felesleges prémium szolgáltatásokat nyújtani. 

A jövőbeli szalon helyének megfelelő megválasztása lehetetlen a terület és a konkurensek előzetes marketingtanulmánya nélkül.

Szolgáltatás komplexitását tekintve lehetnek:
  • teljeskörű szépségszalonok (több szakemberrel és több szolgáltatással)
  • szépségstúdiók (egyféle szakember szolgáltatásaival)

Teljeskörű szépségszalonokban lehető legtöbb szolgáltatást nyújtanak: fodrászat, köröm, szolárium, kozmetikai kezelések, szempilla hosszabbítás, szőrtelenítés stb. Az ilyen szalonok azért nyújtanak ennyiféle szolgáltatást, hogy a vendég hajvágásra bejelentkezve azonnal átüljön géllakkozásra vagy arckezelésre.

Nemrég az ilyen formátumú szalonok voltak fölényben, azonban az utóbbi 5-7 évben megjelentek az úgynevezett szépségstúdiók, amelyek csak egy típusú szolgáltatásra szakosodtak.

Szépségstúdiók lehetnek:

  • körmös
  • hajfestő
  • hajhosszabbító
  • szempillahosszabbító
  • szőrtelenítő (gyantaszalon)
  • szemöldökformázásra
  • és még sok hasonló…

Az ilyen típusú stúdiók csak néhány szolgáltatást nyújtanak. Ezeket sokkalta könnyebb elindítani, ahogyan figyelni a minőség szinten tartását is. Az egy adott kezelésre szakosodott szakember felvétele sem okoz gondot. Mellesleg a vendégek jobban bíznak az ilyen stúdiókban, mivel ott egyfajta szolgáltatáson van a fókusz. Egy szakember sem lehet profi 30 féle szolgáltatásban, viszont 2-3 félében lehet kiváló.

A vendégek véleménye szerint a szépségszalonokban sokkalta magasabb a szolgáltatások színvonala

Ha megtaláltuk a megfelelő helyiséget, kielemeztük a városrész adottságait, nézzük meg a konkurenseket, ha vannak egyáltalán a környéken.

Mi a következő lépés? A belsőépítészet és dizájn. És ez is rendkívül fontos. Hiszen ez voltaképpen a szalon vagy a stúdió arculatát jelenti.

Belsőépítészet a szépségszalon nyitás szempontjából

Egyáltalán szükség van-e belsőépítészre vagy enteriőrstylistra? A válaszom egyértelműen igen! Ő felügyeli a belső építészet szabályainak betartását, igyekezve eredeti ötleteket belevinni a szalon kialakításába. Ha nincs művészeti végzettségünk és elképzelésünk, hogyan is nézzen ki a stúdiónk, mindenképpen érdemesebb találni egy jó belsőépítészt vagy enteriőrstylistot.

A szakember segít a bútorok és berendezések beszerzésében is, jelezvén honnan és mit érdemes rendelni. Érdemes olyan szakembert megbízni, aki már nem egy szépségszalont rendezett be. Akkor sokkal kisebb a kockázat.

Ideális esetben a szalon belseje a tulajdonos és a belsőépítész együttes munkájának gyümölcse. De ha nincs semmi elképzelésünk, jobb ha 100%-ig profira bízzuk magunkat.

Egy jó szakember körülbelül négyzetméterenként 5-15 ezer forintot kér a tervezésért. De higgyék el, megéri. Ha közösségi hálón keresztül szeretnénk vendéget szerezni, akkor elengedhetetlen egy szép dizájn. Az emberek már csak a vonzó belsőépítészeti megoldások miatt is be akarnak majd térni hozzánk.

Miután becsábítottuk szalonunkba a vendéget, már csak meg kell tartanunk őt a szolgáltatások és a kiszolgálás magas minőségével. Ha unalmas egy szalon belseje, akkor sokkalta nehezebb “megfogni” a vendégeket.

Emellett nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy elsősorban olyan helységről beszélünk, aminek óhatatlanul meg kell felelnie bizonyos szakmai követelményeknek is. A felhasznált anyagok, a kezelőhelyiségek megfelelő megvilágítása, nélkülözhetetlen arányok betartása és a belső összkép: mindezt szem előtt kell tartani a dizájn kialakításánál.

A szépségszalon belsőépítészetileg egyszerre legyen kényelmes és eredeti
Különböző színhatásokkal könnyű zónákra osztani a teret
Mindenképpen javasolt megosztani a belsőépítésszel a saját ötleteinket, hogy a szakember a mi elképzelésünket tükröző koncepcióval állhasson elő

Mi szükséges továbbá, hogy el tudjuk kezdeni a tevékenységünket?

  • Bútorok
  • Berendezések
  • Alapanyagok
  • Naptár- és ügyviteli rendszer (CRM)
  • Szakemberek
  • Vendégek

A bútorok, berendezések és alapanyagok kérdését egy külön cikkben lenne érdemes taglalni. Ezen kívül különböző szalonok ugye különböző bútorzatot és berendezést igényelnek. De egy jó CRM-rendszer minden szalonnak elengedhetetlen!

Szépségszalon nyitás és a CRM-rendszer

Saját stúdióhálózatunknál mi a YCLIENTS-et használjuk, hogy a recepciósok hatékonyabban és magasabb színvonalon tudják kezelni az ügyfél adatbázist.

A szépségszalonok részére léteznek különféle alternatív rendszerek. Kiválaszthatjuk a nekünk legmegfelelőbbet, és 7-14 napon keresztül tudjuk ingyenesen tesztelni azt. Ezt a lehetőséget, szinte minden rendszer tudja biztosítani. De vedd figyelembe, hogy a CRM-rendszer már a működése első napjától hasznos és fontos. Segít abban, hogy ne veszítsünk el ügyfeleket. Szoktassuk rá a recepciósokat, hogy megfelelően vigyék fel az időpontfoglalásokat és bejegyzéseket. A papír alapú ügyfélnyilvántartó már a múlté. 

szépszégszalon nyitás
Az YCLIENTS platform segít az online időpontfoglalásban, vendégadatbázis- és raktárkészlet követésében, automatikusan kiszámolja az alkalmazottak bérét, elemzi a szalonok pénzügyi és üzleti eredményét és még sok minden mást is tud

Alkalmazottak

Hogy mi legyen az alkalmazottakkal? Alkalmazzuk a toborzási tölcsér technikát:

  • fogalmazzuk meg, milyen az ideális alkalmazott
  • írjuk meg a álláshirdetést (a legjobb, ha több verzió készül)
  • terjesszük az álláshirdetést minden lehetséges eszköz segítségével
  • gyűjtsük be a potenciális jelöltek önéletrajzait
  • hívjuk fel a jelöltet a stúdió rövid bemutatásával és tegyünk fel néhány pontosító kérdést

Viszont a potenciális recepciósok és szakemberek megkeresése némileg különbözik a fenti folyamattól.

Amikor recepcióst keresünk, adjunk nekik tesztfeladatot, és csak azokat hívjuk be személyes találkozóra, akik jól oldották meg. Így időt takaríthatunk meg: csak azokkal kell majd személyesen beszélni, akik vagy pont nálunk akarnak dolgozni, vagy erőteljesen keresnek munkát és pénzkereseti lehetőséget, ami ugyanúgy megfelel.

Amikor szakembert keresünk, azokat jobb, ha meghívjuk egy tesztfeladat elvégzésére: hozzák el stúdiónkba saját munkaeszközeiket, alapanyagaikat és modelljüket. Mutassák meg mihez is értenek. Ha elnyeri tetszésünket a munkájuk, adjunk nekik próbaidőszakot.

Van persze olyan vezető is, aki pont fordítva csinálja az egészet: előbb megtartja az állásinterjút, aztán hívja az illetőt tesztfeladat elvégzésére, ha annak személyisége is megnyerő. Mind a két verzió lehetséges. A legfontosabb, hogy megfelelő személyeket vegyük fel.

szépszégszalon nyitás
 A CHERNIKA nails körmös szakember csapata

Azért azt kikötném, ha rosszul írtuk meg az álláshirdetést, vagy nem nagyon reklámoztuk azt, akkor ne számítsunk sok jelentkezőre, így a választási lehetőség sem lesz túl nagy. Ahhoz, hogy tényleg kiváló szakembereket és rátermett recepciósókat kaparintsunk meg, az interjúztatás és a próbamunka fölött sem szabad átsiklanunk. Ehhez a toborzási tölcsérbe több mint 100 jelentkezőnek kellene bekerülnie.

A recepciós állásra 200-400 jelentkezőt kapnánk, a profi szakember pozícióra 150-200 főt. Ugyanez figyelhető meg a gyakornokok esetében is.

Azután, hogy kiválasztottuk a megfelelő munkatársakat, azokat is ki kell képeznünk.

Szalonnyitás előtt mindenképpen szükséges előkészíteni az alábbi válaszokat:

  • Kidolgozni a szalon küldetésének koncepcióját – miért és milyen céllal jött létre a szalon?
  • Recepciós munkájának alaptételei és szabályai
  • A szakember(ek) munkájának alaptételei és szabályai
  • Munkaközösség társalgásainak szabályai
  • Hogyan viselkedjen a recepciós a vendéggel?
  • Hogyan viselkedjen a szakember a vendéggel?
  • A negatív vendégek kezelésének szabályai
  • Vezetővel való érintkezés szabályai

Minden egyes alkalmazottnak el kell fogadnia, és fejből tudnia a fenti szabályzatot. Ha megvan a konkrét szabályrendszer, akkor a szalonban csak az maradhat, aki hosszútávon képes a szabályokat betartva dolgozni. Egyúttal vallja, hogy a szabályok betartása nélkülözhetetlen. Szűri az „oda nem való embereket” így a szalon úgy működik, ahogy annak idején megálmodtuk.

Nagyon sok vezető beleesik abba a hibába, hogy nem dolgoznak ki semmilyen munkahelyi szabályzatot és elveket. Ennek rövid időn belül az lesz a vége, hogy a szalon arra a pontra jut, amikor könnyebb elbocsátani mindenkit, és elölről kezdeni egy új csapat összeállítását. 

Vendégek

Ami a vendégeket illeti, ahogy már korábban írtam, jelenleg az tud érvényesülni ebben az iparágban, aki meg tudja szólítani vendégeit bevonzani internet és a közösségi média segítségével. Emiatt a szépségszalon nyitás előtt már hónapokkal korábban érdemes elkezdeni a közösségépítést.

  • Ismerjük meg és vegyük fel a kapcsolatot a városában élő nevesebb bloggerekkel és influencerekkel
  • Barátkozzunk különböző városi rendezvényszervezőkkel (vásárok, szépségversenyek, díjátadók stb.)
  • Kezdjünk el járni üzleti találkozókra, és gyakoroljuk a networking hálózat kiépítését (Ez még hasznunkra válhat a jövőben.)
  • Hozzuk létre a szalon saját oldalát Facebook-on és Instagram-on, ahol mesélhetünk a folyamatban lévő munkálatokról, megnyitónkról – igyekezzünk felkelteni mások érdeklődését
  • Foglalkozzunk arculatunk kialakításával (szép dizájn, logó megtervezése)
  • Amint megjelennek az első alkalmazottak, kezdjük el aktívan építeni a vállalkozás profilját (Ehhez hívjunk meg ingyenes vagy kedvezményes kezelésekre influencereket, akik cserébe fotókat és videókat posztolnak majd szalonunkról.)
szépszégszalon nyitás
A szolgáltatóiparban a vendégek leggyakrabban egy konkrét szakemberhez jönnek, ezért rendkívül fontos, hogy a közösségi hálón folyamatosan posztoljuk a szalonunkban dolgozók munkáit
  • Minden nap legyünk aktívak a közösségi hálón – rakjunk ki storykat vagy posztoljunk sokat
  • Előre készíttessük el a szalon honlapját, hogy később ezzel már ne kelljen foglalkozni
  • Kérjünk véleményeket követőinktől. Ezektől függ ugyanis megbíznak-e majd bennünk a potenciális ügyfeleink
  • Rendeljünk saját fotósorozatot a szalonról, lefotóztatva minden érdekesebb részt. Külön készüljön megnyerő kép a szakember gárdáról – minden szép legyen és mutasson egységes arculatot!
  • És végezetül képezzünk tartalékot a kiadások fedezéséhez, mert megfelelő, jólképzett szakemberekkel kiszolgálni a vendégeket komoly feladat, amely nemcsak szakértelmet igényel, hanem jelentős pénzügyi befektetést is. Várostól, profiltól és a munkatársak létszámától függ, milyen összegekről beszélünk.
szépszégszalon nyitás
Mindenképpen posztoljunk a szalon enteriőréről is – nagy valószínűséggel azok fogják bevonzani az új vendégeket

Remélem a tanácsaim hasznukra vállnak majd. Mi nemrég nyitottuk meg az 5. szépségszalonunkat már a 3. városban, és 4 év alatt több mint 3.500 szakembert és cégvezetőt tudtuk kiképezni.

Minden általam adott tanács a gyakorlatból merítkezik – saját bőrömön tapasztaltam – nem pedig könyvekből olvastam.

Sok sikert kívánok Neked szalonod nyitásához!

SPA szalon

Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb tartalmainkról? Akkor kövesd viberen a YCLIENTS Community-t, ahol hasznos tippekkel, tanácsokkal találkozhatsz, heti rendszerességgel.

Ha tetszett a cikk és úgy gondolod, hogy ezt valamelyik barátodnak vagy kollégádnak is látnia kellene, akkor megköszönjük, ha megosztod vele. ??

Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel

Szólj hozzá!

avatar
  Feliratkozás  
Visszajelzés