Menedzsment-elmélet: így növeld vállalkozásod hatékonyságát

Így növeld vállalkozásod hatékonyságát a menedzsment-elmélet alkalmazásával

Drobcsák Miron -
April 3, 2020

A szalonok bezárásának másik oka, hogy nem ismerik elődeik munkásságát, ami a menedzsment-elmélet alapjait képzi.

Vladislav Lupu, @vladislava_antonovna13, az orosz YCLIENTS ügyfélkapcsolati menedzsere

Manapság bárki láthatja és fel is fedezheti a fejlődési lehetőségeket az üzleti élet minden területén. Nem kivétel ez alól a szépségipar sem.

A szépségipar specifikus ágazat. Éves szinten a szépségszalonok körülbelül 20% -a becsődöl és bezárja kapuit. Ez a következő közhellyel magyarázható: “Rossz helyen voltak rossz időben”.

Felteheted a kérdést: Tapasztalatokra van szükségem. Akkor miért kellene alkalmaznom a rég elfeledett elméleteket a vállalkozásomban?

A válasz egyszerű: a menedzsment-elmélet alkalmazható a szolgáltatások és szolgáltatási képesség minőségének javítására. Tehát a vállalkozás bevételeinek és stabilitásának növelésére.

Nézzük meg a szépségiparban alkalmazott népszerű vállalkozásirányítási menedzsment-elmélet listát. Ezek alkalmazásával növelhető a vállalkozás tevékenységének hatékonysága.

#1 menedzsment-elmélet: kontingencia

Ennek az elméletnek a lényege, hogy nem létezik egyetlen, kizárólagosan alkalmazható módszer a vállalkozás létrehozására, irányítására vagy a megfelelő döntéshozatalra.

Az irányítás stílusa, amely hatékonynak bizonyul, egyes esetekben lehet, hogy épp az ellenkezőjét váltja ki más körülmények között. Amennyiben a célod a sikeres vállalkozás irányítás, akkor az alkalmazott módszereket a vállalkozás irányításban fellépő aktuális körülményekhez kell igazítanod.

Biztos vagyok benne, hogy Te is egyetértesz ebben: Amennyiben egy picike, visszafogott szalont nyitsz olyan motivációval, hogy “hátha bejön”, nem fektetsz elegendő hangsúlyt az előre nem látható, felmerülő problémák megoldásának módszereire.

Ellenben egy ilyen hozzáállás nem vezethet a kitűzött célok eléréséhez. Nem fogsz hosszú ideig életben maradni. És a “hajó” amelyben éppen evezel, hamar elsüllyed. Hiszen amikor először beüt valami katasztrófa, mind rajtad, mind pedig alkalmazottaidon el fog uralkodni a totális pánik. Ez pedig teljes kudarchoz vezet.

Nézzünk meg néhány, az üzleti életben (szépségiparban) előre nem látható eseményt:

  • A vendégekkel való együttműködés  — a kommunikáció nehézségei, a váratlan negatív nyilvános hozzászólások.
  • A szolgáltatások körében bekövetkező változások — a piac változása, amit a szalon nem tud kontrollálni.
  • Váratlan újítások — amikor a kínált termék vagy szolgáltatás a vendégek számára nem érthető tulajdonsággal bír és a vendégek nem tudják azokat értelmezni.
  • A személyzet mennyisége és munkájuk minősége — az alkalmazottak viselkedésének megváltozása, a kulcsfontosságú alkalmazottak hirtelen távozása.

Az alkalmazott munkájának minősége

Bármilyen alaposan is mérlegeled az adott személy jellemét, mielőtt alkalmaznád vagy bármilyen kritériumok alapján próbálnád felmérni az alkalmasságát, az elsődleges benyomások, az adott személyről gyakran csalókák.

Egy váratlan pillanatban az alkalmazott munkához való viszonyulása és hozzáállása jelentős változásokon mehet keresztül. És nem biztos, hogy ezt időben le tudod reagálni. Hogy egy ilyen változásra készen állsz.

menedzsment-elmélet
Nokia — egy klasszikus példája egy olyan vállalkozónak, amely áldozatául esett a piac előre nem látott változásainak (az iPhone megjelenése a piacon)

Az előre nem látható körülmények elmélete szerint nem létezik egységes formula a munka során felmerült összes probléma megoldására.

A piackutatás, a tervezés és a kockázatelemzés mellett képesnek kell lenned arra, hogy alkalmazkodj minden helyzethez, és különféle módszereket alkalmazz a problémák megoldására.

Mi lehet segítségedre egy előre nem látható esemény bekövetkeztekor?

Vállalkozásodnak magasan képzett, rugalmas, kezdeményező, stresszálló és céltudatos személyzetre van szüksége.

Minden szakembernek – függetlenül beosztásától – stratégiai gondolkodásmóddal, műszaki- és technológiai készségekkel, a kapcsolatok kiépítésének képességével (mind a vállalkozáson belül, mind pedig azon kívül), a változások kezelésének képességével kell rendelkeznie. És természetesen törekednie kell arra, hogy minden feladatát legjobb tudása szerint végezze el.

Amennyiben úgy gondolod, hogy elegendő, ha hasonló tulajdonságok jellemzik, mint a vállalkozás tulajdonosát, ki kell ábrándítsunk, nagyot tévedsz. Függetlenül attól, a vállalkozási ranglétra melyik fokán helyezkedik el éppen a szakember, a saját felelősségkörében meg kell tudnia oldani minden problémát, beleértve a stratégiai és az előre nem látható kérdéseket is.

Lökd ki a komfort zónából

Segíts alkalmazottaidnak kilépni komfort zónájukból! Rendezz számukra “szakmai játékokat” a stressz helyzetek megoldására.

Adj nekik új feladatokat, amelyek sehogy sem kapcsolódnak tevékenységükhöz. Állítsd őket nehéz döntések elé. Közölj velük egy “rossz hírt”. A legfontosabb, hogy figyelmesen kövesd nyomon, hogyan próbálják megoldani ezeket a helyzeteket. Látnod kell, hogy aktívak és készek alkalmazkodni. Amennyiben mégsem, tereld őket a helyes irányba vagy vegyél búcsút tőlük. A döntés csak rajtad áll.

Szeretnél egy saját “birodalmat” felépíteni, amely kiáll bármilyen próbát? Akkor alkalmazd a fent felsoroltakat a gyakorlatban. Csak tedd fel magadnak a kérdést: Készen állok-e az előre nem látható akadályok leküzdésére? Képes vagyok-e alkalmazkodni bármilyen szituációhoz?

Mielőtt alkalmazottaidat tesztelnéd, javasoljuk, teszteld saját magad. Mire vagy Te képes?

#2 menedzsment-elmélet: káosz

A káosz, mint menedzsment-elmélet alapja abban rejlik, hogy egy kisebb változás is radikális következményeket rejthet a rendszer egészére. Ez a menedzsment-elmélet Edward Lorenz amerikai meteorológus tudós elemzésein alapszik, amelyekben a természeti körülményeket tanulmányozta.

Az adatok elemzése közben a tudós rájött, hogy az út elején észlelt legkisebb változások megváltoztathatják a teljes lánc fejlődését.

Az üzleti életben erre gyakran alkalmazzák az “elindult egy hullám” kifejezést. A hullám nem tervezett, nincs lépésről lépésre “kialakítva”. Ez egy véletlen tényező, amely maximális változásokhoz vezet.

menedzsment-elmélet
A jelentéktelennek tűnő döntések később hatalmas „hullámot” kavarnak

Nézzük meg a káosz elméletet a szépségiparban!

Nap mint nap számos szépségszalon nyílik. De a szalon vagy a fodrászat megnyitásának folyamata gyakran mindnél ugyanaz. Mintha lenyomnád a „copy + paste” billentyűket.

Te, aki ezen a területen kívánsz pénzt befektetni, először is elemezni fogod a piacot, az iparág előnyeit és rizikóit.

Úgy gondolod, hogy elemezést végzel, ám lényegében ez az elemzés a versenytársak adatainak lemásolása.

Igen, természetesen szeretnéd bemutatni magad, azt hogy egyedi vagy. De biztos vagy benne, hogy ez tényleg „újdonság”?

Egy ilyen szalon megnyitáskor általában a következőket nem veszik figyelembe:

  • Nem elemzik a rizikó faktorokat, amelyek a vállalkozás vezetés, pénzügyek vagy akár a vendégekkel való együttműködés területén léphetnek fel.
  • “Másolással” csak csinálnak valamit, ami gyakorlatilag “semmi”. Nem teszik bele a szívüket, lelküket. Ilyenkor az van a fejekben: “csinálunk valami hasonlót, az jó lesz nekünk.”

Káoszelmélet egy szalon példája alapján

Hónapokon keresztül nagy lelkesedéssel dolgozol, bevételed egyre gyarapszik, a szakembereid a piac legjobbjai. A vendégek le vannak nyűgözve, hiszen minőségi szolgáltatásaidat élvezhetik.

Ellenben, úgy döntesz, egy új szakembert veszel fel, akit egy barátod javasolt. Mivel természetesen megbízol ebben a barátodban, felveszed az illetőt mindennemű ellenőrzés nélkül.

Örülsz, hiszen azt hiszed, egy nagyszerű szakembert találtál csapatodba. De ne igyunk előre a medve bőrére, hiszen rögtön az első vendég panasszal fordul hozzád. Nem elégedett a szolgáltatás minőségével.

Úgy gondolod, ez csak véletlen. Aztán jön a második, harmadik és így tovább elégedetlen vendég…

Ha legalább egy is akad ezek között a vendégek között, aki előszeretettel ír ékesszóló véleményeket, amelyek futótűzként tömegesen terjednek az interneten, elindul egy folyamat, ami a hírnevedet fenyegeti.

Hogyan is előzhetnéd meg ezt?

Elsőként meg kell értened, nem bízhatsz vakon másokban. Másodszor pedig saját magad kell meggyőződnöd szakembereid munkájának minőségéről. 

Harmadszor, mindig legyen B, vagy akár C terved. Tekints át minden rizikófaktort, amit csak lehet.

Nem tudod, hogyan végezhetnél megfelelő elemzést? Az interneten rengeteg ingyenes és fizetős oktatóanyaghoz, tréninghez juthatsz hozzá.

Első lépésként kezd azzal, hogy legalább végigpörgeted a lehető legrosszabb forgatókönyveket és papírra veted azokat.

Tudj improvizálni! Néha sokkal hatékonyabb, ha nem tervezel előre.

Mint szörfözésnél. Tanulj meg hullámot kavarni! Lehet, először ez fájdalmas lesz, de a legfontosabb ne add fel lélekben és fizikailag. Állj fel arra a deszkára annyiszor, ahányszor csak szükség van rá, amíg már nem az óceán mozgat majd téged, hanem te az óceánt!

#3 menedzsment-elmélet: «Х» és «Y» elmélet

Az «X» elmélet ez egy autoriter vezetői stílus, amely azt feltételezi, hogy sok alkalmazott nem akar felelősséget vállalni. A munkavégezés egyetlen hajtómotorja a pénz vagy a rossz munkavégzés következményének fenyegetése.

Azonban ez a menedzsment-elmélet nem felel meg a vállalkozás irányítás modern tendenciáinak.

Éppen ezért készült el az «Y» elmélet, amely egy demokratikus, liberális irányítási stílust tükröz. Alapja, hogy az emberek nem lusták és nem felelőtlenek. Lehetnek céltudatosak, proaktívak és kreatívak, ha van motivációjuk.

A vállalkozás vezetőjének feladata az, hogy először is elemezze, hogy melyik kategóriába tartozik csapata.

Hogyan lehet ezt azonosítani? Egyszerű.

A te szakmai csapatod az X kategóriába tartozik, ha:
  • a szakemberek nem szeretik a feszítettebb munkatempót és az első adandó lehetőségnél lelépnek
  • nincsenek ambícióik és szeretnék felmenteni magukat a felelősségvállalás alól (inkább hagyják, hogy irányítsák őket)
  • erőszakkal, folyamatos ellenőrzéssel és fenyegetésekkel kell kényszerítened őket a munkavégzésre
A te szakmai csapatod az Y kategóriába tartozik, ha:
  • ha a “munka” szó a szakembereidben örömérzetet kelt (képesek felelősséget vállalni és mindig törekednek is rá)
  • betartják a vállalkozás céljait, és motiváltak azok elérésében (ösztönzik magukat és önellenőrzés révén törekednek ezek elérésére)
  • amikor csak lehetséges, megmutatják képességüket a kreatív megoldásokra, minden irányban megcsillantják szellemi képességeiket

Mit tehetsz a csapat elemzését követően?

Amennyiben arra a következtetésre jutottál, hogy a te vállalkozásod az X kategóriába tartozik, törekedj arra, hogy mielőbb áttérhessetek az Y kategóriába. 

Igen, nincsenek teljesen azonos emberek. Mindenki önálló gondolkodásmóddal rendelkezik. A munkához való hozzáállás és a prioritások különböznek. Így szinte lehetetlen úgy összeállítani egy kész csapatot, amely már az első szakaszban az Y kategóriához tartozna.

menedzsment-elmélet
A modern IT vállalatoknál leggyakrabban alkalmazott vállalkozásvezetési formák biztosítják a liberális vállalatirányítást (a képen a Goggle dublini kampusza látható)

Hogyan lehet az X kategóriából felfejlődni az Y kategóriába? Készülj fel, ez egy eléggé hosszú és kemény út lesz. De hidd el, minden erőfeszítést megér. Olyan, mint a hideg, szeles és zajos Moszkvától eljutni a nyugalom és feltöltődés szigetéig, a Maldív-szigetekig.

Mit találhatok a cél elérésének érdekében:

  • Ismerd fel, hogy alkalmazottaidnak van magánélete is, amely szintén fő motiválóerő lehet munkájuk során. Az alkalmazottaid semmilyen körülmények között sem robotok. Élő, húsvér emberek, saját érzésekkel. Tudd meg, mi az ami hajtja őket. Segíts szakembereidnek munkájuk során és érdeklődj eredményeik iránt. A te pozitív hozzáállásod minden bizonnyal jó hatással lesz a munkájukra.
  • Tanítsd meg őket értékelni a sikereiket.
  • Biztosítsd a napi interakciókat. Hadd beszéljék ki, mi nyomja a szívüket.
  • Ösztönözd őket arra, hogy legyenek elkötelezettek.
  • Motiváld őket tudásoddal.
  • Keress önmotivációval rendelkező embereket – vállalkozásod sikere bennük rejlik!

Mielőtt embereket irányítanál, tanuld meg magad irányítani

Embereket irányítani művészet, amelynek szépsége és kifinomultsága abban rejlik, hogy képesek vagyunk vezetni őket és sikeressé tenni őket. De semmiképpen sem abban, hogy kötelező az akaratunkat rájuk erőltetni.

Van egy nagyon vékony határvonal az “irányítás” és a “manipuláció” között. Hogyan lehet ezt a kettőt megkülönböztetni és elkülöníteni egymástól?

A manipulátor arra kényszeríti az embert, hogy olyan cselekedeteket hajtson végre, amelyek csak neki, de nem a végrehajtók számára fontosak.

Szeretnél sikereket elérni és meghódítani az Everest-et? Légy őszinte és tisztességes, hogy bizalmat és tiszteletet ébresztő legyen a jelenléted.

Tanuld meg az emberek pszichológiáját. Egy jó vezető mindenekelőtt nagyon jó pszichológus.

Töltsd meg minden cselekedeted tartalommal és légy te a szakembereid számára követendő példa. Az emberek irányítása, azt is jelenti, hogy követendő példaképként állsz előttük, tehát hatalmas befolyásod van rájuk, eggyé kell válnod közülük.

A cikkemet szeretném Publilius Syrus szavaival zárni:

Bolond az, aki úgy próbál irányítani másokat, hogy közben nem képes irányítani magát.”

Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb tartalmainkról? Akkor kövesd viberen a YCLIENTS Community-t, ahol hasznos tippekkel, tanácsokkal találkozhatsz, heti rendszerességgel.

Ha tetszett a cikk és úgy gondolod, hogy ezt valamelyik barátodnak vagy kollégádnak is látnia kellene, akkor megköszönjük, ha megosztod vele. 🙏🏻

Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel

Szólj hozzá!

avatar
  Feliratkozás  
Visszajelzés