Mit tehet egy szépségszalon a koronavírus alatt? – tippek nyitvatartás és zárás esetére

Mit tehet egy szépségszalon a koronavírus alatt? – tippek nyitvatartás és zárás esetére

Drobcsák Miron -
March 21, 2020

Nagyon úgy tűnik – legalábbis minden jel arra mutat –, hogy a szépségipari szolgáltatók számára a nyitvatartás már nem egy opció. Azt mindenki tudja, hogy amíg korlátozásokkal ugyan vagy anélkül, de nyitva vannak az üzletek, boltok, szalonok, addig a fertőzés megállíthatatlan. Lassítani vagy „megállítani” éppenséggel pedig csak az emberi kontaktusok számának csökkentésével lehetne…

Drobcsák Miron @mirondrobcsak; a YCLIENTS Hungary marketing és értékesítés csapat vezetője, szépségszalon tulajdonos

De mit tehetünk, ha a nyitvatartás mellett döntünk és mit, ha bezártunk? Mivel foglaljuk el magunkat a zárvatartás alatt?

Mielőtt döntenél – vagy már megtetted – a következőket semmiképpen ne mulaszd el!

Kommunikáció a csapatunk felé

Ha szalontulajdonosok vagyunk, az első és legfontosabb dolgunk a csapatunkkal való kommunikáció: meg kell őket nyugtatni és megválaszolni minden kérdésüket. Biztosítsd őket arról, hogy számíthatnak a segítségedre. Beszéld át velük az előre elképzelhető nyitvartás terveit és hogy mit kommunikáljanak a vendégeiknek. (Tudjuk, hogy a nyitást most nehéz megjósolni, de az emberek nehezen viselik a bizonytalanságot. Ezért még mindig jobb egy prognosztizált dátum, mint azt mondani, hogy „nem tudni” vagy hogy „bizonytalan”.)

Értesítsük a vendégeket

Minden szakember a vendégeiknek azt kell kommunikálja, az egészség megőrzése és védelme most a legfontosabb, nincs szükség pánikra, de tisztában kell lenni a helyzet súlyosságával. És a legfontosabb, az időpontjaik nincsenek elfelejtve.

Ha van automatizált SMS- vagy e-mail küldő rendszerünk, akkor elég csak a sablont megváltoztatni, amelyben megírjuk, miért lett törölve az időpontja (vírushelyzet), valamint azt, hogy a nyitásról időben kap majd értesítést. Ha YCLIENTS használsz, IDE kattintva a tudástárban olvashatod hogyantudod modosítani az értesítéseket.

Fedezeti pont meghatározása

Ebben a rendkívüli veszélyhelyzetben az egészség megőrzése mellett minden vezetőnél az a legégetőbb kérdés, hogyan fogja fedezni a költségeket. Pánikolás helyett inkább kezdjük azzal, hogy meghatározzuk a fedezeti pontunkat.

Mi is az a fedezeti pont? Ez egy közgazdasági kifejezés, ami azt a pontot jelenti, amikor a bevételeinkből származó jövedelem fedezi a vállalkozásunk összes kiadását. Jelen esetben, nulla profit mellett a cél az, hogy a fedezeti pont a lehető legalacsonyabb legyen.

Ft. Árbevétel. Összktg. Változó. ktg (AVC) F. Fix ktg (FC) Q (db) Qkrit.

Fix és változó költségek

Először is írjuk össze a fix és a változó költségeinket. Ilyen fix költség lehet a bérleti díj, az adók, a járulékok, a hitel törlesztések, az esetleges előfizetések. Változó költség a szakemberek bére, az anyagköltség, a rezsi, a működéshez szükséges egyéb kiadások és egyéb adók. Normál esetben a nyereségünk attól függ, hogy mennyivel vagyunk a fedezeti pont fölött. Ha eddig vezetted a YCLIENTS fiókodban a kiadásaid is, akkor könnyű dolgod van, csak néhány kattintás.

Ha nem, akkor vegyél elő papírt és ceruzát, illetve számológépet és írd össze a korábbi hónapokat.

nyitvatartás, koronavírus
YCLIENTS profit & lost kimutatás

NYITVATARTÁS vagy ZÁRVA VAGYUNK: A / B TERV

A jelenlegi koronavírus ideje alatt két választásunk van. Az egyik, hogy (bár egyelőre még – 2020. március 18-án – a nyitvatartás nem volt korlátozva kormány rendelet által a szolgáltatók számára) korlátozott üzemmódban vagy normál szerint, de nyitva tartunk. A másik, hogy teljesen bezárunk. Mindenkinek szíve joga eldönteni, melyiket választja. (Fontos, hogy törvénybe soha ne ütközzön a döntésünk!)



Akinek nincs pénzügyi tartaléka akár egy hónapra is, annak – ha bezár – ez a járványból adódó helyzet a vállalkozása végét is jelentheti. Ha mégsem kell csődöt jelentenie, a jövőbeni fejlesztéseket, felújításokat, továbbképzéseket biztosan elfelejtheti vagy újra kell gondolnia.

A TERV: Nyitva maradunk

Nézzük a korlátozott nyitvatartás esetét. Mivel csökkentett üzemmódban dolgozunk, korlátozott szakembergárdával és vendégkörrel, korlátozott időben, ezért nem a nyereség az elsődleges cél. Aki ezt a verziót választotta, az a kiadásait próbálja minimalizálni azzal, hogy addig dolgozik, amíg lehet.

Ne felejtsd el, hogy a magasabb fokú higiéniai előírások betartása járhat némi plusz költséggel. „Hátrány” lehet továbbá a negatív megítélésed a vendégeidnél és a konkurenciánál, habár ennek kimenetelét még nem látja senki.

A nyitvatartás egy gyors pénzügyi tervet igényel

Ahhoz, hogy ne rohanj fejjel a falnak, először is számold ki, hány vendég kell ahhoz, hogy legalább nullára jöjjön ki a vállalkozásod. Vedd figyelembe, hogy sok lemondás lesz, érthető, ha többen inkább otthon maradnak.

Lehető legjobban kell beosztanod és felhasználnod a már meglévő alapanyagkészleted és csak a legszükségesebbek szerezd be.

Ha tudod, pörgesd fel a termékértékesítést kedvezményekkel, akciókkal: “egyet fizet, kettőt kap”. A nagyobb kiszerelést biztos jobban fogják kedvelni, 10% vagy 20%-os kedvezménnyel.

Ha tudsz, biztosíts házhoz szálítást: működj akár egy kis webshop, csak egy futárszolgálat kell és megkeresni a vendégadatbázisban törzsvendégek által leggyakrabban vásárolt termékeket.

“Ilyen helyzetben minden bevétel a vállalkozásod számára olyan, mint a levegő”

Nyitvatartás alatt legyen új foglalási rendszer

Vezess be rendkívüli foglalási rendet, amit vendégeidnek is kommunikálj. Mindenképpen érdeklődj náluk, hogy lázasak-e, náthásak-e, betegnek érzik-e magukat, esetleg az elmúlt napokban, hetekben külföldön voltak. Ezekben az esetekben semmiképp ne fogadd őket. Adj nekik új időpontot.

A egészségügyi kockázatokat figyelembevéve én azt javaslom, a 60 év feletti vendégeid ne vállald el. Az új foglalási rendet helyezd ki a közösségi és weboldaldon, nagyon sok jól megfogalmazott szöveget találsz különböző facebook csoportokban.

Ha használsz valamilyen időpontkezelő rendszert, akkor az új szabályokat, információkat e-mailben vagy SMS-ben is el tudod helyezni és így informálni.

Előírások és szabályok nyitvatartás esetén

Vendégeid kérd meg, hogy ha lehet, ne érkezzenek tömegközlekedéssel. Fontos, hogy két vendéged érkezése között elteljen 15 perc, hogy ne találkozzanak és ne érintkezzenek egymással, arról nem is beszélve, hogy neked is kell idő, amíg nyugodtan fertőtleníted a helyiséget.

Ha online időpontfoglalót használsz úgy állítsd be hogy hogy mindenképp legyen két vendég között 15 perc időköz, ezzel is elkerülheted az érintkezést. (Ha YCLIENTS-et használsz a tudástárban itt tudod elolvasni hogyan kell bekonfigurálni vagy hívd az ügyfélszolgálatot.)

Növekvő szolgáltatási idő

Hívd fel vendégeid figyelmét arra, hogy emiatt az alapos és körültekintő fertőtlenítés miatt minden szolgáltatás több időt vesz igénybe. (Tehát a 30 perces most 60 percessé „duzzad”.) Ha belépnek a szalonodba, kérd meg őket, hogy használják a kihelyezett kézfertőtlenítőket, majd mossanak alaposan kezet.

Hogy vendégeid figyelmét felhívd a szalonodban érvényes óvintézkedésekre, esetleg nem tudod, hogyan értesítsd őket zárásodról vagy újranyitásodról, töltsd le INGYENES koronavírus (COVID-19) kommunikációs csomagunkat:

Maszk és kesztyű a nyitvatartás érdekében

Arra is vigyáznod kell, hogy 3-4 szakembernél ne tartózkodjon több egyszerre a szalonban.

Aki bent van, dolgozzon kesztyűben és maszkban (M95, FFP2, FFP3). (Ha a hatásos maszkokról többet szeretnél tudni, olvasd el másik blogcikkünket, IDE kattintva.) Minden eszközt és felületet minden eddiginél gyakrabban és alaposabban kell fertőtleníteni.

koronavírus, nyitvatartás

Tarts folyamatos kontrollt szakembereiddel ebben az időszakban. Ellenőrizni kell, betartják-e az előírásokat.

B TERV: BEZÁRUNK

A másik verzió, amit tehetünk, ha bezárunk. Itt nagyon fontos, hogy meghatározzuk, meddig leszünk előreláthatólag zárva, még ha nem is vagyunk 100%-ig biztosak benne. A terv legyen 2 hét vagy 1 hónap, amit kommunkáljuk a szakemberek, a vendégek és az üzleti partnereink felé. A bizonytalanság mindig csak pánikot kelt.

Ha bezárunk, természetesen a fedezeti pontunk jóval lejjebb kerül, mert csak fix költségeink maradnak.

Egyéni vállalkozások esetében, szüneteltessük a KATA-t, amennyiben van rá lehetőségünk.

Ha az üzletünk saját tulajdonunk, akkor sokkal könnyebb helyzetben vagyunk. De ha béreljük az üzletet, próbáljunk megegyezni a hely tulajdonosával. Egy bérleti szerződés mindig a hosszútávú kapcsolatokon alapszik.

A legjobb esett ha teljes mértékben elengedi az bérleti díjat, ha mégsem próbáljuk megegyezni egy 50% kedvezményben

De nem mindenkinek jófej a bérlője és ha nem engedi el és kedvezményt sem tud adni, ajánljuk fel neki a kiesett bérleti díj görgetését egy évre: a kiesett hónapokat részleteiben, az elkövetkező hónapok alatt visszatörleszted mikor már van bevételed.

Bérleti díj moratórium

Tegyük fel, hogy a bérleti díjunk 300 ezer forint. Az a szalon újranyitásától számítva 10 hónap alatt 30 ezresével fizeted vissza. A plusz kiadást kompenzálni tudjuk majd a megnövekedett bevétellel.

Amennyiben ebben sem tudtok megegyezni, lehet, hogy célravezetőbb elgondolkodni egy új üzlethelyiségen.

nyitvatartás, koronavírus

Amíg zárvatartasz…

Nézzük, mit tehetsz addig, amíg zárva kell tartanod:

  • leltározhatsz
  • rendezheted és átnézheted a pénzügyeid
  • nagytakaríthatsz
  • átbeszélheted a problémákat az alkalmazottaiddal
  • Szalonodban végre elvégezheted az elhalasztott javításokat
  • online képzéseken fejleszted saját és szakembereid tudását
  • vedd elő az ügyféladatbázist, gyűjtsd ki a törzsvendégeket (nekik kell majd első körben üzenetet küldeni a nyitásról és ők lesznek az elsők, akik visszatérnek hozzád a személyes kapcsolatok miatt is)
  • Nézz szét a piacon milyen digitális naptár rendszerek vannak és hasonlits össze őket

Készülj az új nyitvatartás első napjára

Az előre bejelentkezett vendégeket mentsük le az online időpontfoglaló rendszerben, hogy a bezárás alatt átírjuk az automatikus e-mail és SMS üzeneteket. Írjuk meg nekik, hogy nem felejtjük el az időpontjaikat. Nyitás előtt azoknak a vendégeknek kell üzenned, akik a zárvatartásod alatt szerettek volna jönni, de nem tudtak. Mindenkit tájékoztass nyitásod időpontjáról, hiszen gyorsan kell majd bevételre szert tenned, ha a járvány lecsengett.

Jön a „második Karácsony”

Újranyitáskor meg fogjuk élni a „második Karácsonyt”: körülbelül akkora forgalom és bevétel lesz, mint tavaly decemberi időszakban. Ezért minden kiadást, amit el tudunk halasztani, azt görgessük addig. Arra építsünk, hogy a nyitás utáni bevételekből az akkor felmerülő és az elmaradt kiadásokat fedezni tudjuk.

Csekklista – a nyitvatartás első napja

Készítsünk egy csekklistát is az újranyitás esetére:

  • kellenek Facebook és Instagram posztok, bejegyzések (milyen nyitvatartás lesz üzemebe helyezve majd, hogyan lehet időpontot foglalni)
  • ha a vendégeknek, akiknek üzenetet írtunk, nem akarnak bejelentkezni, adjunk kedvezményes ajánlatokat, hogy a lehető leghamarabb bevételhez juthassunk
  • regisztráljunk egy online időpontfoglaló programban, amit addig nyugodtan be tudunk állítani, az online időpontfoglalást pedig, ha már tudjuk a nyitást, ki is posztolhatjuk (Így azonnal, még a nyitás előtt kapunk egy számot arról, hányan jönnek újra. Ezzel már a várható bevételünket is látni fogjuk.)
  • készíts ajándékutalványokat és bérleteket, amelyekre adhatsz 10%-os kedvezményt (ezek segítségével azonnal készpénzhez juthatsz)
  • nézzük meg azokat a szolgáltatásokat, amiket a legtöbben vettek igénybe és melyek voltak azok, amik a legtöbb nyereséget hozta és azokat kellesz először ajánlani a vendégeknek
“Legfontosabb ilyenkor, hogy minél több készpénzhez jusson a vállalkozásod, hogy be tudd hozni a lemaradást a konkurenciával szemben.”

Tuti tipp: Hogyan növeld bevételed 50%-kal azonnal!

Ha tényleg nagyon rossz a pénzügyi helyzete a vállalkozásodnak,
van egy módszer, amivel megduplázhatod a bevételed, de ez csak egyszer játszhatod el.

Ha jutalékos rendszerben dolgoznak alkalmazottaid, akkor egyetlen dolgot tehetsz. Csökkented a jutalékukat 10%-kal, az árakat pedig megemeled 20%-kal. Nézzünk egy példát.

Ha eddig 50-50% volt a jutalékok elosztása, akkor most átmenetileg 40-60%-ra módosítsd (40 az alkalmazotté, 60 a tiéd). Ha a szolgáltatások árát 100%-ról 120%-ra növeled, akkor: ár x 1,2 = 120

A 120-nak a 40%-a 48, a 60%-a 72.

Ezzel 50 egység helyett 72 lesz a bevételed, azaz sikerült másfélszeresére növelned.

1 millió forintnál eddig 500 ezret kerestél, most 20%-os áremeléssel 1,2-milliót fogsz.

Ez egy nagyon veszélyes technika, ami egyáltalán nem garantálja, hogy alkalmazottaid még másnap is a szalonban találod majd. Ugyanakkor megmentheti a céged a biztos bukástól.

Ha tényleg jó csapat vagytok, akkor ezt mindenkinek be kell vállalnia. Kitalálhatsz nekik cserébe különböző juttatásokat, csapatépítő programot vagy egyéb jutalmakat. Fontos, hogy megértsék, egy hajóban eveztek és ez most rendkívüli állapot.

Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb tartalmainkról? Akkor kövesd viberen a YCLIENTS Community-t, ahol hasznos tippekkel, tanácsokkal találkozhatsz, heti rendszerességgel.

Ha tetszett a cikk és úgy gondolod, hogy ezt valamelyik barátodnak vagy kollégádnak is látnia kellene, akkor megköszönjük, ha megosztod vele. 🙏🏻

Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel

Szólj hozzá!

avatar
  Feliratkozás  
Visszajelzés