Miért nem működik a „marketing”? Mit csinálok rosszul? – YJOURNAL

Miért nem működik a „marketing”? Mit csinálok rosszul?

Drobcsák Miron -
March 22, 2020

Egy belvárosi szépségszalon tulajdonosa Nikita Zolotov-hoz, az Arbuz marketing ügynökség alapítójához fordult, méghozzá azzal, hogy elkeserítő vállalkozása marketing tevékenységének eredménye. Vagyis inkább eredménytelensége. Nézzük, milyen hibákat követett el a tulaj és vajon Nikita milyen marketing tippeket adott, miben tudott neki segíteni. 

Eredménytelen marketing tevékenység

A tulajdonos elpanaszolta Nikita-nak, hogy kipróbáltak már mindenféle reklámot, hatalmas összegeket költöttek számos marketing eszközre, de ahogy eddig sem volt elegendő vendégük, úgy ezek után sem lett.

Ezt a szalontulajok egyébként hajlamosak általában a karmával, valamilyen felsőbb erővel, hányattatott sorsukkal és a konkurensek tevékenységével magyarázni.

A marketing nem volt rossz

Nikita elkezdte részletesebb elemezni az adott helyzetet és egy idő után rájött: a szalon marketing tevékenysége nem volt rossz.

De úgy is fogalmazhatott volna, hogy egy 5 pontos skálán mondjuk 3 pont. És lényegében a többségük akár még működhetett is volna. 

Akkor mégis mi volt a probléma? Nos, Nikita többet is felfedezett:

– A szalon plakátja túl kicsi és csak a bejáratból látható, mivel a közvetlenül az ajtóüveg belső oldalára van felragasztva.

– A szalon hétfőtől-péntekig 10-től 19-óráig tart nyitva, tehát hétvégén a szalon zárva van(!).

– A vendégek bejelentkezését maga a szalonvezető rögzítette telefonjába, valamint egy vastag füzetbe. Mivel előfordult, hogy sokszor el kellett szaladnia egy-egy ügyet elintézni, ezért sok vendégnek hosszabb ideig kellett várakoznia időpont miatt.

Aki pedig nem tudott várni, távozott. Éppen ez az oka a nem fogadott hívások nagy részének és a vendégek elvesztésének.

Ráadásul már régóta sürgető lenne egy belső felújítás, hiszen a szalon jelenlegi enteriőrje hagy már némi kivetnivalót maga után. A szalon weboldala még a 2000-es évek elején készült, és már akkor sem volt a legkorszerűbb. 

Mi az a marketing?

Segíthet-e ilyen esetben egy reklámkampány? Vagy egy Intagram poszt? Mindenki rettentő sokat vár a marketingtől és a marketing szakembertől. Mintha segítségükkel egyetlen varázsütésre meg lehetne minden problémát oldani.

Nikita több éves szakmai tapasztalata azt mutatja, az emberek nem értik, mit is takar valójában az a fogalom, hogy marketing. Ebbe már többször belefutott. Arra jött rá, hogy a szalonok marketingje általában a következő: taktika felállítása stratégia nélkül. 

Mi a véleményed az alábbi állításokról?

– A gazdag ember minden hónapban utazgat a világ közül és Bentley-t vezet. Tehát ahhoz, hogy gazdag legyek, utazgatnom kell a világ közül és Bentley-t kell hogy vezessek.

– A bolthoz minden reggel egy teherautó érkezik. Tehát, ha a teherautó minden reggel a házamhoz érkezik, már az én házam is boltnak minősül.

– Az operaénekesek átlagosan mind teltebbek. Tehát, hogy én is jól énekeljek meg kell hízzak. 

Ugye, hogy mennyire abszurd?

Na, de ha ezt belátjuk, akkor miért gondoljuk, hogy ha ugyanazt a marketing fogást alkalmazzuk, mint egyik-másik konkurensünk, az ugyanúgy fog működni nálunk is? 

Nem értik a marketing lényegét

De nézzük más vállalkozások példáit is, akik szintén nem értették meg a marketing lényegét: Nikita egyik ügyfele felfogadott egy hivatásos operatőrt, különböző felvételeket készítettek, majd a vágást követően kirakták ezeket az Instagram-ra.

Ellenben arról megfeledkezett, hogy ezek a tartalmak értékesek és érdekesek is legyenek a követői számára. Így annak ellenére, hogy hatalmas pénzösszegeket fektetett be, semmilyen eredményt nem ért el.

Szórólapok, irodai nyomtatóval?

Mások szórólapokat készítettek, amelyeket az utcán osztogattak. Ezzel eddig nem is volna baj. A hibát azonban ott követték el, hogy ezeket egyszerű irodai nyomtatóval nyomtatták.

Az ilyen szórólapokat egyáltalán nem jó kézbe venni, ráadásul az embert egyáltalán nem egy exkluzív szépségszalonra emlékeztetik. Érthető hát, hogy ez az akció is kudarccal zárult.

A marketing stratégia része

Egy profi operatőr munkája, egy szórólap vagy egy Instagram poszt nem csak, hogy nem szükséges, de nem is elegendő feltétele a sikernek. Ezeknek a szalon kidolgozott marketing stratégiájának részeként kell működniük, ahol minden rész kiegészíti a másikat. 

A marketing tevékenység több mint amit látsz

Jó, de hogy végezzünk helyes marketing tevékenységet egy szépségszalonnál? Képzeld el a következőt: látsz a földön egy kis kődarabot. Belerúgsz, a lábad eltörik, de a kő mozdulatlan marad. Mivel ez nem egy kis kődarab, hanem egy nagy kő. Csupán a föld mélyén rejtőzik és csak éppen, hogy csak a csúcsa látszik ki.

Pontosan ilyen a marketing is. A felszínről úgy tűnik, hogy a marketing nem más, mint a reklámok és közösségi média, de a „kő” túlnyomó része sokkal több annál, amit mindenki lát. 

Kezdd az alapoknál!

A marketing a szépségszalon nyitás ötletének megszületésekor kezdődik. Az első és legfontosabb, hogy értsd, milyen szalont és kiknek nyitsz, azaz ki a célcsoportod. Fel kell tenned magadnak a kérdést: „Szükség van-e egy ilyen típusú szalonra a környéken?”

Utána pedig azt kell megválaszolnod, hogy kinek kínálhatod a szolgáltatásaidat, illetve, hogy kielégíti-e a vendégek igényeit.

A nevében legyen valami…

Szalonodnak jól láthatónak kell lennie az utcáról, amihez megfelelő hirdetőtábla szükséges. Vagy éppen ellenkezőleg: észrevehetetlennek kell lennie, és másképp kell felhívnia a vendégek figyelmét? A nevében benne kell legyen valami, ami arra utal, amiért a vendégek ellátogatnak oda. 

marketing

Kiváló szakembergárda

Az enteriőrnek is meg kell felelnie a vendégek igényeinek. Ha barbershopunk van és ultramodern a belsőtere, akkor biztos, hogy nem fogunk nyugdíjas korú hölgyekből törzsvendégkört kialakítani.

Ezenkívül kiemelten fontos a kiváló szakembergárda összeállítása és a tökéletes recepciós kiválasztása, hogy a vendégük maguk akarjanak újra és újra visszatérni hozzánk. Ez a valódi marketing potenciál.

A reklám mindig egy kísérlet

Nem is annyira a marketingen, sokkal inkább annak helyes megválasztásán van a hangsúly. Éppen ezért nem jelenthető ki teljes biztonsággal egy-egy marketing fogásról, hogy az működni fog vagy egyáltalán nem. 

A nagy vállalkozások minden évben újabb és újabb marketing fogásokat dolgoznak ki, amelyek folyamatosan biztosítják a látogatók érdeklődését. A reklám mindig egy kísérlet. Állandóan változtatni és fejleszteni kell. Ami viszont mindegyikben közös: marketing kampány nem létezhet cél, befektetés és elemzés nélkül.

Mi a cél?

Első lépésként át kell gondolnod és meg kell fogalmaznod, mit szeretnél elérni.

Például: 
– A potenciális vendégek vendégkönyvének összeállítása.
– Egy nyílt nap számára megfelelő közönség összegyűjtése.
– Egy új kedvezmény kipróbálása.
– Egy új szolgáltatás iránti igény felmérése.

Befektetés

Meg kell értened, hogyan hívhatod fel megfelelő módon magadra a figyelmet:

– Elemezd, kikből áll vendégköröd? Többségében nők vagy inkább férfiak? Átlagosan hány évesek? Például amennyiben tudjuk, hogy vendégkörödet főként 25-40 év közötti nők teszik ki, a marketing kampányt az ő igényeiket figyelembe véve célszerű összeállítani.

– Mire van szüksége ennek a célközönségnek? Például, ha a szolgáltatásaid drágábbak, mint a többi szalonban, akkor a reklámodnak stílusosnak kell lennie, ki kell emelnie, hogy szalonod elitebb, exkluzívabb. Pontosan azért, hogy tudják, miért drágábbak nálad a szolgáltatások, mint máshol.

– Mit kell tenni azért, hogy pont téged válasszanak? A megfelelő reklámkampány felépítéséhez szükség van a vendégkör pontos ismeretére. Például a 25 és 40 év közötti hölgy vendégek számára olyan reklámkampányt kell készíteni, amely pont azokat a szolgáltatásokat emeli ki, amikre nekik van szükségük.

Amennyiben a vendégköröd többsége 20 és 35 év közötti hölgyekből áll, akkor nagy valószínűséggel nagy figyelmet fektetnek ápoltságukra, az egészséges életmódra és sokat dolgoznak.

Például, ha a szalonod közelében található egy fitness központ, hogyan is vonzhatnád be a fitness központ látogatóit is magadhoz?

Együttműködés egy fitness központtal

Működj együtt a központ vezetőségével a kölcsönös reklámozás fejében. Helyezz ki szórólapokat a fitness központban, amelyben felhívod kedvezményeidre. De megkérheted a recepcióst, hogy a hölgylátogatók figyelmét hívja fel kedvező ajánlataidra és nyújtsa is át nekik a speciális, számukra készített szórólapokat.

Mit kaphatsz ezáltal? Amennyiben feltételezzük, hogy a fitness központ látogatói átlagos, vagy annál magasabb jövedelemmel rendelkeznek, és fontos számukra a külső megjelenésük, akkor minden bizonnyal egy szépségszalon ajánlatai is érdekelni fogja őket. Hát, még akkor, ha azok kedvezményesek!

Elemzés

Az összes lépés elvégzését követően fontos az elért eredmények megfelelő elemzése: 

– Hány látogatót szereztél a kampány alatt?
– Sikerült-e elvesztett vendégeket visszaszerezni?
– Mely célközönség hozta a legnagyobb bevételt?

Amennyiben a reklámkampány nem bizonyult eredményesnek, fontos megérteni annak miértjét. Biztosan mindent jól csináltál? Látta-e a célközönséged a reklámot? Van-e értelme újra elkezdeni ugyanezt a kampányt kicsit másképp, vagy jobb egyből valamilyen új ötletet kivitelezni?

Ebben nagy segítséget nyújtanak vendégeid visszajelzései, éppen ezért fontos a megfelelő kapcsolattartás. 

Számokban mérni az eredményeket

A leghelyesebb, ha az eredményeket számokban méred. Különíts el nagyobb forrásokat a legjövedelmezőbb szolgáltatásokra. Keress olyan megközelítéseket, amelyek a legjobban alkalmazhatók és leghatékonyabbak.

Keltsd fel vendégeid érdeklődését, ismerve saját erősségeidet. Kísérletezéseid szakaszán megtanulhattad, hogyan keltsd fel érdeklődésüket, milyen kedvezményekre várnak és mit szeretnének a legjobban. A feladatod most, hogy a megfelelő módon alkalmazd azokat a kísérleteket, amelyek beváltak. 

A legfontosabb mindig a szalonod

Mindenesetre a marketing kampány csupán a másodlagos tényező, soha ne feledd, a legfontosabb mindig a szalonod:
Szalonod szolgáltatásainak minősége x Marketing eszközök = Vendégek

Amennyiben csupán a másodlagos tényezőre alapozol, megfeledkezve a legfontosabbról, nem kaphatsz megfelelő eredményt. 

A szalon megfelelő marketingje mindenre megoldás?

A reklám legerősebb megtérülését csak a marketing első hónapjaiban fogod érezni. Ha mindent jól csinálsz, akkor egy idő után a közönség valamilyen módon tudomást szerez rólad. Ezért minden szalon legnagyobb értékét az állandó vendégek adják. Hiszen éppen velük érdemes dolgoznod. 

Jól vezetett vendégadatbázis

Nagyon fontos, hogy megfelelően rögzítsd állandó vendégeid – azok adatait és jellemzőit –, és nagyjából mindig tudd, mikor lesz újból szükségük szolgáltatásaidra. A jól vezetett vendégadatbázis kezelését legegyszerűbb, ha automatizálod. Ehhez azonban szükséged lesz egy megfelelő CRM rendszerre.

Természetesen alapvetően fontos, hogy recepciósaid megfelelően tudják kezelni a vendégkönyvet és ismerjék azt. Ugyanakkor ehhez befektetésre lesz szükség. De hidd el, megtérül, mivel hosszú távon leegyszerűsíti a munkádat és növeli a vendégekkel való együttműködés minőségét.

A YCLIENTS tökéletes megoldást kínál erre: vezeti helyetted a vendégkönyvet és automatizálja üzleti munkafolyamataid. Sőt online bejelentkezés lehetőségét is kínálja Neked, amellyel szalonod kitűnhet a többi közül. Ha kíváncsi vagy, mit tud még, kattints IDE!

Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb tartalmainkról? Akkor kövesd a YJOURNAL blogját, ahol hasznos tippekkel, tanácsokkal találkozhatsz, heti rendszerességgel.

Szeretnél többet megtudni a vállalkozások automatizációjáról, sőt ki is próbálnál egy ilyen szoftvert élesben? Akkor látogass el a YCLIENTS oldalára, ahol regisztrálás után 7 napig teljesen INGYEN próbálhatod ki online bejelentkező és automatizáló programunkat.

Ha tetszett a cikk és úgy gondolod, hogy ezt valamelyik barátodnak vagy kollégádnak is látnia kellene, akkor megköszönjük, ha megosztod vele. ??

Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel

Szólj hozzá!

avatar
  Feliratkozás  
Visszajelzés